Wednesday, September 19, 2007

The Anatomy of Resentment






One could say that we embrace moral imperatives like a weapon meant to simplify our lives by eliminating huge portions of the world. Nietzsche with his sharp gaze had already identified forms and products of resentment in certain moral attitudes. Nothing that comes out of this can be pleasant. Resentment emanates from a conscience of inferiority. It's the imaginary elimination of he whom we can't really get rid of by our own strength. So in our imagination the person we are resentful toward takes on the livid form of a cadaver, we've already killed him and annihilated with our thoughts. And upon finding him alive and well in the real world he appears to us like an incompliant corpse who is stronger than our powers. His existence is a personified joke on us and a living disdain for our week condition.
A wiser type of this "anticipated death" that the resentful party grants his enemy consists in letting oneself be penetrated by a moral dogma. By which we inebriate ourselves via a certain idea of heroism and come to believe that our enemy has not a speck of reason, or a shred of rights.

(Ortega y Gasset, José. Meditations on Don Quixote: Prologue to the Reader. 1914)



Diríase que abrazamos el imperativo moral como un arma para simplificarnos la vida aniquilando porciones inmensas del orbe. Con aguda Mirada ya había Nietzsche descubierto en ciertas actitudes morales formas y productos de rencor. Nada que este provenga puede sernos simpático. El rencor es una emanación de la conciencia de inferioridad. Es la supresión imaginaria de quien no podemos con nuestras fuerzas realmente suprimir. Lleva en nuestra fantasía aquel por quien sentimos rencor, el aspecto lívido de un cadáver; lo hemos matado, aniquilado con la intención. Y luego al hallarlo en la realidad firme y tranquilo, nos parece un muerto indócil; más fuerte que nuestros poderes, cuya existencia significa la burla personificada, el desdén viviente hacia nuestra débil condición.
Una manera más sabia de esta muerte anticipada que da a su enemigo el rencoroso, consiste en dejarse penetrar de un dogma moral, donde alcoholizados por cierta ficción de heroísmo, lleguemos a creer que el enemigo no tiene ni un adarme de razón ni una tilde de derecho.


(Ortega y Gasset, José. Meditaciones del Quijote: Prólogo al lector. 1914)

No comments: